Lättläst information om Myndigheten för totalförsvarsanalys

Det här är Myndigheten för totalförsvarsanalys

Myndigheten för totalförsvarsanalys är en statlig myndighet.
Vi arbetar med frågor som rör Sveriges säkerhet och försvar.
Vi ger råd till regeringen så att Sverige kan bli bättre förberett vid kriser och krig.

Vi är en oberoende myndighet.
Det betyder att vi själva bestämmer hur vi ska undersöka olika frågor.

Så här arbetar vi

Vi samlar in information från experter, myndigheter och andra länder.
Sedan analyserar vi vad som fungerar bra och vad som kan bli bättre i Sveriges försvar och beredskap.

Vi skriver rapporter och lämnar förslag till regeringen.
Våra rapporter handlar till exempel om:

  • Sveriges skydd mot hot och attacker
  • Hur vi kan få samhället att fungera i en kris
  • Vad vi kan lära av andra länder

Det här jobbar vi med just nu

Vi undersöker bland annat:

  • Hur civilt försvar fungerar i Sverige
  • Vilka risker som finns i vår omvärld
  • Hur Sverige kan samarbeta med andra länder inom totalförsvaret

Det betyder totalförsvar

Totalförsvar är allt som samhället gör för att skydda Sverige.
Det handlar både om militärt försvar och civilt försvar.

  • Militärt försvar är Försvarsmaktens arbete – alltså soldater, vapen och försvar av gränser.
  • Civilt försvar handlar om att samhället ska fortsätta fungera, även om det blir kris eller krig.

Till exempel ska:

  • sjukvård fungera
  • el och vatten fungera
  • människor få information

Vem får läsa våra rapporter?

Alla får läsa våra rapporter.
Rapporterna finns på vår webbplats.